14. september 2024 Nyheter
Ingen kan forutsi hvor fremtiden vil ta oss. Men èn ting er sikkert: G-Klasse skal dit. Elektriske G-Klasse kommer for salg i 2024.
Den symboliserer sammensmeltingen av tradisjonsrik G-Klasse historie og teknologisk fremgang. Den helt nye elektriske G-klasse forblir tro mot modellens karakter, og beholder sin kantede silhuett med alle de ikoniske elementene.
Fakta Mercedes G 580:
- Motor/Drivlinje: 116 kWt batteri, fire elmotorer, totaleffekt 588 hk/1164 Nm., firehjulsdrift.
- Rekkevidde: Opptil 473 km
- Hurtiglading: 200 kW
- Lengde/bredde/høyde: 462/193/199 cm.
- Bagasjevolum: 555 liter
- Vekt: 3085 kg
- 0–100 km/t/toppfart: 4,7 sekunder/180 km/t
- Pris ikke klar.
Nøkkeltallene for ytelser i terreng:
- Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
- Brytevinkel på 20,3°
Få med deg Premieren her:
https://media.mercedes-benz.com/electric-g-class?video=92b91853-b70d-47ec-a647-f8305a719168
Adaptivt chassis
Fjæringen på nye elektriske G-Klasse inkluderer adaptiv demping som standard. Dette gir enda mer kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag enda bedre enn passive dempere.
Bilen er utstyrt med lavserie for terrengkjøring. Hver motor plassert nær hjulet har en egen girkasse, noe som sikrer at motorene opererer uavhengig av hverandre. På hver aksel er det to elektriske motorer, deres respektive girkasser og en dobbel inverter i et felles hus. Det sørger for maksimalt med moment og jevn temperaturstyring.
Terrengegenskapene til G-Klasse har alltid hatt de høyeste standardene, og dette fortsetter med den nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR. Med førstnevnte kan sjåføren snu bilen nesten på stedet.
Med G-STEERING kan snuradiusen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t.
Den intelligente krypefunksjonen gir sjåføren ekstra støtte ved terrengkjøring ved å sikre optimal fremdrift, selv på løst underlag. Denne funksjonen opprettholder en forhåndsinnstilt hastighet, som en form for cruisekontroll spesielt tilpasset for utfordrende terreng.
G-ROAR tilfører en ny lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse. Denne særegne kjørelyden er inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien.