Gå til innhold

Mercedes-Benz EQE SUV – Som skapt for Norge

Nye Mercedes-Benz EQE SUV har et luksuriøst interiør med et høyt nivå av komfort, kombinert med romslige innvendige dimensjoner. EQE SUV forventes på norske veier mot sommeren 2023.

Etter å ha teaset ivrige elbilkunder i lang tid har Mercedes-EQ endelig lansert luksus-SUVen EQE SUV. Dette har lenge vært ventet å bli en folkefavoritt her til lands, og troen er ikke akkurat mindre etter lanseringen.

«Her har vi rett og slett en elbil som innehar alt det den norske kunden etterspør, pluss ganske mye ekstra. Den har firehjulsdrift, den har tilhengerfeste, den har god plass, den har en veldig god rekkevidde og den har et både tøft, sporty og pent design. Mer kan man ikke ønske seg, sier Smith-Hansen, og spår en ny storselger fra Mercedes-EQ», sier salgsleder for nybil i Bertel O. Steen, Einar Smith-Hansen.

I Norge vil det til å begynne med være to utgaver å velge blant av EQE SUV, før du begir deg inn på AMG-modellene. For jo da. Bilen vil også komme i AMG-versjon. Ikke bare én, men to.

Kun 4Matic i Norge

Den norske importøren vil også kun ta inn de firehjulsdrevne utgavene av SUV-utgaven, med modellnavnene EQE SUV 350 4Matic, og EQE SUV 500 4Matic. De to AMG-modellene vil hete henholdsvis Mercedes-AMG EQE SUV 43, og 53.

Den mestselgende utgaven vil etter alt å dømme bli 350 4Matic, mye på grunn av pris, og en helt anstendig ytelse, både i krefter og i rekkevidde.

Dette er en bil som yter 360 hestekrefter fra de to elmotorene, som plassert på hver sin aksel gir firehjulsdrift – et helt normalt oppsett i en firehjulsdreven elbil. Går du for 500-modellen, vil effekten øke til 408 hestekrefter. Ønsker du enda mer, så må du opp på AMG-utgavene.

Ikke for stor, ikke for liten.

Bilen måler 4,86 meter i lengde, og faller med dette inn i et svært populært segment i Norge. Ikke for stor, ikke for liten.

WLTP-tallene sier at 350 4Matic skal klare 459 – 558 kilometer, mens 500 4Matic klarer 460 – 547 kilometer, blant annet avhengig av utstyr og hjul.

Praktisk

Mercedes-AMG EQE SUV har du det meste av hva man kan forvente av fasiliteter. Det betyr bakluke som gir tilgang til et bagasjerom på 520 liter, dersom baksetene står i bakerste posisjon. Med baksetene lenger fremme har du 580 liter til rådighet. Deretter starter stolleken, og med alle de tre baksetene lagt ned har du 1675 liter til rådighet.

Skulle ikke dette holde, har du fortsatt mulighet for å trekke henger på opp til 1,8 tonn med de firehjulsdrevne utgavene. Den tohjulsdrevne kan kun trekke 750 kg, men den kommer som sagt ikke til Norge.

Den norske importøren har satt opp en interesse liste nå, mens det først blir mulig å tegne kontrakter fra januar 2023. De første bilene kommer til landet tidlig på sommeren 2023

Meld din interesse HER

Les mer om Mercedes-Benz EQE SUV HER