Gå til innhold

Kia EV6 – Beste elbil til å dra vogn med

Nytt år, ny britisk kåring av beste bil til å dra vogn med. Og denne gangen har What Car? også kåret den beste elbilen.

Av:Thomas Hildonen, for Bil24

Her hjemme var elbiler lenge regnet som noe som ikke fungerte til å dra henger med, men det er historie nå. De fleste nye elbiler er mulig å få med hengerfeste, selv om det å dra en stor vogn med en helelektrisk bil går hardt utover rekkevidden.

Norge har kommet noen år lengre enn resten av Europa når det gjelder erfaringer med elbiler, og ute på kontinentet tror fortsatt mange at elbilene ikke er tilgjengelige med hengerfeste. Slik som over i Storbritannia.

Der hører magasinet What Car? hjemme, og disse er bilistenes aller beste venn. De tester nemlig det som er av biler, både nye og gamle, og det for å gi bilistene som skal kjøpe en bil mest mulig informasjon før de tar det ofte vanskelige valget.

Og hvert år kårer What Car? sammen med The Camping and Caravanning Club de beste bilene til å dra med seg en vogn, og siden årets campingvogn-sesong står for døren er det på tide å komme med årets resultat.

De har imidlertid fått med seg at mange tror at elbiler ikke kan dra henger, og det synet vil de endre på. I en spørreundersøkelse svarer 40,4 prosent at elbiler ikke kan brukes til tauing, og 75,6 prosent sier at de ikke ville bruk en slik til et slepeoppdrag. 28,7 prosent av disse sier grunnen er maks slepekapasitet.

Men fordommer er til for å knuses, og What Car? har funnet ut godt over halvparten av elbilene tilgjengelig i Storbritannia faktisk kan fås med hengerfeste ‒ og at noen til og med fungerer bedre enn diesel- bensinbiler. Av totalt 85 elbiler på markedet kan 50 brukes til slepeoppdrag, noe som betyr 58,8 prosent, opplyser What Car?

Ni av modellene har en maks slepekapasitet på 1.800 kilo, men det inkluderer faktisk ikke den helelektriske vinneren av årets slepe-undersøkelse. Den har maks slepevekt på 1.600 kilo.

Men la oss ta sammenlagtvinneren først.

I år stakk hybriden Volvo V60 T6 Recharge av med den gylne slepekroken, og grunnen er at den kombinerer «ytelse med suveren stabilitet med praktisk, luksus og et stort batteri som øker den rene elektriske rekkevidden», melder What Car?

Som i Norge har også alt blitt dyrere i Storbritannia, og What Car? tar konsekvensen av dette. Så nytt for 2023 er en kategori for beste budsjettbil, som går til den brukte modellen som er best for sleping i lys av de økende levekostnadene.

Her ble Kia Sportage 2.0 CRDi 184 AWD auto (2016-2021) kåret til vinneren, og det «takket være en sterk pålitelighetsrekord, dens drivstoffeffektive motor og 7 års/100.000 miles garanti» som jo mange brukte utgaver av denne fortsatt er innenfor.

Det mest spennende, spesielt for oss nordmenn, er elbil-kåringen.

‒ Flere og flere elektriske biler kan nå brukes til tauing, men vår undersøkelse viser at en betydelig andel av bilistene fortsatt ikke er klar over dette, sier What Car?-redaktør Steve Huntingford

‒ Som What Car?s forskning viser, kommer en rekke elbiler for tiden med maksimal slepekapasitet tilsvarende de som finnes i bensin- og dieselmodeller, og dette vil bare vokse.

‒ Når det er sagt, mens en elektrisk trekkbil allerede vil passe noen mennesker strålende, er bensin-, hybrid- og til og med dieselmodeller fortsatt bedre valg for andre. Uansett hva du prioriterer, er vi sikre på at du vil finne din ideelle trekkbil blant vinnerne våre.

What Car? og caravanklubben har ikke bare basert resultatene på den offisielle slepekapasiteten til elbilene, men også vurdert hvordan disse presterte på tvers av en rekke vekt- og drivlinjekategorier. Bilene ble testet både på veien og på en privat testbane.

‒ Dette er det 17. året på rad vi samarbeider med What Car? når det kommer til disse prisene, og resultatene er fortsatt viktig lesning for våre caravaning-medlemmer, spesielt når de vurderer sin neste tauebil, sier Rob Ganley, sjefredaktør for klubbens månedlige magasin kalt Camping & Caravanning

‒ Det er viktig at vi fortsetter å forstå hvordan elbiler presterer når det kommer til tauing, som også må settes på bakgrunn av rimelige priser, økende driftskostnader og kjøp av brukte modeller. Vårt testprogram gir ekspertinnsikt i et bredt spekter av emner, slik at forbrukere kan ta informerte beslutninger når de skal kjøpe sin neste tauebil.

Elbil-vinneren ble Kia EV6, som altså har en maks slepevekt på 1.600 kilo. Dermed slo den biler som Audi Q8 e-tron, Genesis GV70 og Mercedes EQS SUV ‒ alle med 1.800 kilo maks kapasitet.