Norsk pris på Flaggskipet KIA EV9: Den største og mest avanserte elektriske Kia noensinne.
Første modellutgave i Norge blir lanseringsmodellen GT-Line Launch Edition, hvor det enorme bagasjerommet allerede er pakket full av utstyr og 3års- serviceavtale. Modellen får en prislapp på under 900.000 kroner, og da er knapt et eneste tilvalg nødvendig eller mulig for de fleste.
EV9 er en kraftig elektrisk SUV som har både størrelse og tilstedeværelse. Elegant og med markante linjer. Over fem meter lang, firehjulsdrift, 2500 kg hengervekt, inntil 828 liter bagasjerom, seks eller sju seter og 505* km rekkevidde (WLTP). Det høres nesten ut som om den er laget for SUV- landet Norge. Inspirert av naturen og formet etter designspråket «Opposites United» setter EV9 en helt ny standard i SUV- segmentet. Godt parkert på ladeplassen for premium elbiler. Kia Bil Norge tror denne bilen kan være med på å overbevise de aller siste til å bli med på det grønne bilskiftet.
*Endelig typegodkjenning foreligger ikke.
– Denne bilen har størrelsen, rekkevidden, utseendet, hengervekten, komforten, teknologien og ikke minst ladehastigheten som bør kunne få selv etternølerne i både bygd og by til å hoppe ned fra gjerdet og delta i det grønne elektriske bilskiftet, slår kommunikasjonssjef i Christan Lagaard i Kia Bil Norge fast. Han legger til at det også trolig blir en styrke at de er tidlig i markedet med en slik type elektriske SUV. De første bilene vil være på plass hos kundene i god tid før jul og at interessen har vært enorm.
En sosial bil for hele familien – rask å lade
EV9 er designet med fokus ikke bare på sjåføren, men alle om bord. Kupeen er minimalistisk og oversiktlig. Man skal sitte godt og ha god utsikt fra alle seterader. Bilen leveres i Norge med seks eller syv seter. Går du for seks seter kan du på andre seterad velge komfortable elektriske seter med fotskammel som kan lenes godt bakover. Du kan også velge vendbare seter slik at man kan lage sin egen lille lounge bak i bilen ved å snu baksetene mot hverandre.
– Det begynner å bli få steder du ikke kan ta med deg en elbil nå. I allefall en EV9. Vi tror mange barn eller venner synes det blir stas å sitte mot hverandre å spille kort enten når man er ute og camper eller er en rask tur innom ladestasjonen. Dette er en sosial blir som inviterer til komfortable turer til hytta eller til ulike fritidsaktiviteter, sier Lagaard. Han legger til at så vidt han vet så er EV9 romsligste elektriske SUVen på markedet nå. Den får større bagasjerom enn syv- setere fra både Sverige og Tyskland.
Det er også eget klimaanlegg til baksetepassasjerene i den langstrakte bilen. Særlig lange blir uansett ikke ladestoppene. Også EV9 er bygget på Kia sin nye EMGP plattform. En plattform som gir helt flate gulv med nye muligheter for plassutnyttelse og komfort. Men, viktigst for mange er likevel kort ladetid. Dette sikres gjennom Kias avanserte 800v ladeteknologi. Under ideelle forhold vil EV9 kunne hurtiglade seg til en rekkevidde på 239 kilometer på kun 15 minutter. Interiøret er ryddig, luftig og man vil oppleve det som premium. EV9 har allerede rukket å vinne prisen German Luxury Car of the Year i billandet Tyskland.
Kraftig, solid og mer bærekraftig
GT-Line med AWD er lanseringsutgaven som selges i Norge. En bil som trolig får i overkant av 500 kilometers rekkevidde WLTP. Bilen har en motor foran og en bak. Begge på 192 hk noe som gir 384 hestekrefter samlet. 0-100 går unna på 5,3 sekunder og maks dreiemoment er 700. Sørlig i interiøret er det gjort mye for å gjøre fotavtrykket til EV9 mindre. Setene er av vegansk skinn. Altså sitter du godt samtidig som det føles godt.
– I EV9 er det utstrakt bruk av resirkulerte materialer og materialer som er mindre skadelig for miljøet enn tradisjonelle materialer. Bruker man resirkulert materiale slipper man å produsere nytt. Dette flere steder i interiøret, forklarer kommunikasjonssjefen.
Eksempelvis er det brukt resirkulert forbrukeravfall i interiøret og resirkulert fiskegarn i mattene på EV9. Det er i tillegg brukt bio- lakk og lakk uten BTX på brytere og paneler. EV9 er første bil som er bygget med Kias «10 must haves» som er 10 elementer og tiltak for å øke bruken av mer miljøvennlige materialer i bilene de produserer.
Lad om natten og gi strøm tilbake til huset- nå kommer toveis lading
Kia er klar for toveis lading. Såkalt vehicle -to- grid eller V2G/V2H. Dette betyr at du kan gi strøm tilbake til nettet eller huset ditt. Kia var tidlig ute med V2L som gir mulighet til å plugge elektriske apparater i bilen. Nå kan bilen på sikt gi strøm tilbake til huset eller til nettet. Batteriet i EV9 er fjerde generasjon av Kias batteriteknologi og energitetteten er økt ytterligere.
– Dette betyr at du har en enorm powerbank. Du kan lade om natten når det er renest og billigst strøm i nettet. På dagtid kan du gi strøm tilbake til huset. Eller du kan på sikt lade batterier med egne solcellepaneler og selge strøm tilbake til nettet, forklarer Lagaard og legger til at det vil ta noe tid førdette er på plass, men at utprøving allerede er i gang i flere land. Med V2G vil alle verdens elbiler bidra til å ta av for strømtoppene på nettet legger han til.
I lanseringsmodellen finner du også en rekke gode, innovative og tekniske løsninger. Blant annet «features on demand». Et eksempel på dette er at du via OTA kan gi bilen med dreiemoment, bruke mobilen som nøkkel eller ta i bruk en avansert parkeringsassistent. For mer informasjon om EV9 ta gjerne en kikk på denne pressemeldingen i forbindelse med den europeiske lanseringen tidligere i år: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kia-ev9-gir-deg-morgendagens-suv-i-dag?publisherId=17847239&releaseId=17973849