Gå til innhold

Dette kaller vi kul arbeidsplass! Kia har laget varebil av sin EV9

Siste nytt fra Broom av Knut Skogstad

Det begynner å rulle en god del eksemplarer av den på norske veier, men Kia EV9 er fortsatt en bil som vekker oppsikt. Her har Kia slått til med et design som virkelig skiller seg fra mengden. EV9 er diger og firkantet og full av særpreg.

Nå har importøren også tatt et grep som bør treffe godt blant dem som er ute etter en biltype som nesten ikke finnes ennå: Elektrisk varebil med 4×4. De har nemlig fått bygget om EV9 til varebil. Og vips har de en bil som bør kunne appellere til en bred målgruppe.

Er det én SUV som passer til en slik ombygging, er det også EV9. Bilen er 5,01 meter lang og nesten to meter høy (nærmere bestemt 1,98).

Varerom på 2,2 kubikk

Hele EV9-rangen tilbys som varebil. Utgaven med bakhjulsdrift starter på 884.900 kroner (708.400 uten moms). AWD Exclusive koster 944.900 kroner (756.400 uten moms).

Med de fem baksetene ute, står vi igjen med et varerom som er 2,07 meter langt. Bagasjeromsåpningen er på 73 centimeter. Selve innredningen er fleksibel. Vil du ha flatt gulv, kan du ha fire smarte skuffer under gulvet (to på hver side) i tillegg til et ekstra rom på midten. Totalt er varerommet på 2.2 m3.

Mange i denne kjøpegruppen har behov for å trekke henger. EV9 er blant elbilene med best hengervekt: 2.500 kilo. Du kan også ha solide 100 kilo på taket. Det kan nok også komme godt med for mange i målgruppen.

Ingen plassorgie foran

EV9 er altså stor nok til at den berømte/beryktede «statskassen» får plass i varerommet. Det som ofte er en utfordring her, er plassen i forsetene. For å få varerommet stort nok, må skilleveggen plasseres langt fram i bilen. Noen ganger så langt fram at det blir svært begrenset plass til fører og passasjer.

EV9 er heller ikke noen plassorgie foran i denne utgaven, men for meg som er 1,83 meter på strømpelesten går det fint. Gode innstillingsmuligheter av forsetet hjelper også for å finne en bra sittestilling. Men nærmer du deg 1,90 høy, bør du nok absolutt prøve deg litt fram først.

Diger powerbank

Rekkevidde var lenge et ankepunkt for de som vurderte en elektrisk varebil. Når du skal bruke bilen i jobben, blir det ekstra viktig å ha en batteripakke som gjør at du ikke må bruke verdifull arbeidstid på å lade. Men rekkeviddeangst bør neppe være noe problem.

Med 4×4 er det offisielle tallet 512 kilometer, for bakhjulsdrift er det 563 kilometer som gjelder. Her er det også viktig å merke seg at bilen lader hurtig. Den kan ta imot inntil 210 kW ved lynlading.

Kia var tidlig ute med muligheten for å hente ut strøm fra batteripakken. Det kan du også på EV9. Her kan du ta ut inntil 3.600 watt fra ladeluken. Dermed fungerer bilen som en diger powerbank. Kjempesmart hvis du jobber et sted uten tilgang på strøm.

Først i verden

Kjøremessig er varebilversjonen av EV9 helt identisk med personbilutgaven. Det betyr storbilfølelse og  god komfort. Bilen er også svært velutstyrt.

Vi merker litt mer støy på grunn av ombyggingen. Testbilen har også takgrind med blant annet ekstralys. Den gir litt ekstra vindsus. Men så tøffer den også opp bilen betydelig. Her har noen hos importøren fått leke seg litt!

Kia Bil Norge er først i verden med å bygge om  EV9 til varebil. Det har de klart uten å måtte skjære i tak eller andre deler av interiøret. Dermed er det også enkelt å tilbakestille den til personbil, hvis det skulle være ønskelig. Da er det bare å montere setene inn igjen.

Ikke mange konkurrenter

Av konkurrenter så langt, er det egentlig bare pickupen Ford F-150 Lightning som kan tilby noe i nærheten av EV9: Der får du både lasteplan og stor frunk foran, i tillegg er den registrert for fem, ikke to. Men noe tradisjonelt varerom får du ikke.

Etter sommeren åpner Volkswagen-importøren for bestillinger av ID.Buzz Cargo med 4×4. Det er en bil som virkelig kan komme til å bite fra seg på dette markedet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA EV9 AWD VAREBIL FAKTA
Effekt og ytelser:

Motor: 2x elektrisk, 4×4
Effekt: 384 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 5,3 sekunder
Toppfart: 200 km/t
Batteri, lading og forbruk:

Batteri: 99,8 kWt netto
Rekkevidde: 505 kilometer
Forbruk: 22,4 kWt
Hurtiglading: 210 kW
Ombordlader: 11 kW
Mål og vekt:

Lengde x bredde x høyde: 501 x 198 x 178 cm
Varerom: 2.200 liter
Frunk: 52 liter
Hengervekt: 2,5 tonn
Taklast: 100 kilo

Vekt: 2.589 kg
Pris:

Fra 944.900 kroner (756.400 uten moms).