Gå til innhold


Det moderne verkstedet

I 70 år har Teknisk Bureau holdt på med bil og det har skjedd store forandringer i næringen, spesielt på verkstedet. Vidar Richarden og Stian Lund Johansen har selv følt på de store endringene.
Vidar har jobbet på verkstedet hos Teknisk Bureau i over 40 år, og stortrives med skitne hender og utfordringer på løpende bånd.

– Det som er så artig med å arbeide på et verksted er variasjonen i arbeidsoppgaver i løpet av en dag. Det er sjeldent man må gjøre nøyaktig det samme flere ganger, forteller han.

Stian sier seg enig med kollegaen sin.

– Det er både mye administrativt og mye skruing på biler. For meg blir det aldri kjedelig på jobb.

Gjennom en dag på jobb opplever de både diagnosestilling, feilsøking, søking etter parametere og lignende. Dette høres kanskje kjent ut for de fleste mekanikere i dag, men for bare 40 år siden fantes ikke dette.

Stian synes det blir interessant å se hvordan Teknisk Bureau utvikler seg videre . Foto: Kristoffer Lorentzen

De første forandringene

På 90-tallet ble det meste gjort mekanisk på et bilverksted. Det var da Vidar begynte hos Teknisk Bureau.

– Det eneste man kunne finne som var elektrisk var rene 12 volts kabler. Ellers var alt mekanisk.

Men når først data og elektronikk tok sitt steg inn i bilnæringen gikk utviklingen voldsomt fort.

– Plutselig var det elektriske biler på markedet, og da kom også helt nye måter å finne feilen på de som kom inn på verkstedet, som diagnose-testing og feilsøk, forteller Vidar.

Å arbeide med elektriske komponenter kan være svært farlig, og derfor måtte flere og flere av mekanikerne hos Teknisk Bureau kurses opp og få opplæring på høyspenning og sikkerheten rundt det.

I første omgang var det et par stykker med kurset – i dag har de aller fleste det.

Vidar står foran datamaskinen som forteller hvor feilene på bilen ligger. Dette verktøyet fantes ikke da han begynte for over 40 år siden. Foto: Kristoffer Lorentzen

En positiv reise

Nå jobbes det mye mer via datamaskiner, for å søke etter parametere og lete etter feil på bilene. Men ifølge kollegaene på Teknisk Bureau er de faste og gamle måtene å skru bil på fortsatt tilstede – og vil ikke forsvinne med det første.

– En bil er fortsatt en bil, og den må skrues på. Vi kommer til å holde på med fossilbiler i lang tid fremover selv om elektronikken holder på å ta over, forteller Stian.

De er positive til utviklingen og synes det er spennende å få lov å være med på den elektroniske reisen Teknisk Bureau går gjennom.

– Det er kjempegøy med forandringer, og vi får muligheten til å lære enda mer. Utviklingen ser ikke ut til å stoppe med det første, og det blir interessant å se hvor vi ender opp om nye 70 år.